Kiinteistöpalvelualalla osaajapulaan ei voi olla törmäämättä. Juuri tämä ala on kuitenkin myös yksi niistä, joilla monet tulevaisuuden osaajat työllistyvät ensimmäisiä kertoja ja joilla monet maahan tulevat saavat ensimmäisen työnsä riippumatta pohjakoulutuksestaan lähtömaassa. Kouluttamalla työntekijöitä voimme näyttää arvostavamme työntekijöitä ja heidän työtään, ja vahvistaa näin myös työnantajamielikuvaa työmarkkinoilla.
Osaajapula on monelle yritykselle kasvun rajoite. Joustava, juuri oman yrityksen tarpeisiin ja tehtäviin räätälöity koulutus on mielekäs tapa perehdyttää ja sitouttaa työntekijä niihin töihin, joista hänen arjessaan pitää suoriutua. Koulutustarpeen ennakoinnilla on myös mahdollisuus saada jatkuvasti työvoimaa, joka on valmiina juuri niihin tehtäviin, joihin tekijöitä tarvitaan. Laadukas koulutus onkin vetovoima- ja erottautumistekijä, joka auttaa löytämään paremmin tekijöitä avoinna oleviin paikkoihin.
Tulevaisuuden työelämä vaatii meiltä yhä erilaisempia taitoja. Suuntana tulee todennäköisesti olemaan ennemmin tai myöhemmin myös se, että tutkintojen sijaan koulutukset ja valmennukset räätälöidään yhä enemmän suoraan työnantajan tarpeisiin ja vaadittuihin tehtäviin sopiviksi. Tässä kilpailussa työnantajan kannattaa olla etujoukoissa. Verkkokoulutukset ovat kustannustehokas tapa tarjota joustavia oppimisen mahdollisuuksia ajasta ja paikasta riippumatta. Tähän tarpeeseen me Remmassa pyrimme vastaamaan.
Työtehtäväkohtainen koulutuksen räätälöinti on globaali ilmiö. Jatkuva oppiminen ja joustava työnteko ovat tulevaisuuden työelämätaitoja, joihin meidän on hyvä varautua jo nyt. Yhä joustavammaksi muuttuvat työurat muuttavat työsuhteiden laatua, työjärjestelyjä ja työskentelytapoja. Räätälöidyissä koulutuksissa nämä asiat on helppo ottaa huomioon. Lisäksi jatkuvalla kouluttamisella tarjotaan mahdollisuuksia uralla etenemiseen ja löydetään myös potentiaalisia tekijöitä uudenlaista osaamista vaativiin tehtäviin mahdollistaen jopa uusia innovaatiota ja kasvun paikkoja.
Kouluttamalla ja valmentamalla työntekijöitä vahvistetaan ennen kaikkea osaamista, mutta myös tuetaan työntekijöiden itsetuntoa, kotoutumista ja koko alan arvostusta. Kouluttautuminen tarjoaa työntekijälle kehittymisen paikkoja ja mahdollisuuksia keksiä, oppia ja oivaltaa. Nämä onnistumisen kokemukset tekevät hyvää meille kaikille. Kouluttautumisen tukeminen onkin yksi parhaita tapoja osoittaa kiinnostusta ja arvostusta työntekijää kohtaan. Tyytyväiset ja osaavat työntekijät taas ovat yrityksen paras käyntikortti sekä tae löytää uusia oppimisesta innostuneita työntekijöitä.
Osaajapulaan vastaamiseksi työpaikalla on tärkeää nimetä työpaikkaohjaajat, jotka ovat aidosti läsnä oppijan arjessa. Heillä pitää myös olla aikaa kuunnella ja tukea oppijaa oppimisen haasteissa ja mahdollisissa kielitaitoon liittyvissä ongelmissa, mutta myös aikaa jakaa onnistumisen kokemuksia. Rohkaisu ja tuki maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin tyytyväisinä työntekijöinä ja hyvänä työn jälkenä. Ne ovat luonnollisesti myös osa hyvää johtamista ja yrityksen kasvustrategiaa sekä osoittavat suurta luottamusta työntekijää kohtaan. Oletko valmis ottamaan positiivisen haasteen vastaan?